Välkommen till 3 generationer pappersdockor!

Hej och välkommen till pappersdockornas underbara värld! Projektet ”Tre generationer pappersdockor” fick sin början sommaren 2010 då vi (maken Kenneth & jag Carina) arrangerade en utställning med pappersdockor ritade av mormor Barbro, mamma Carina och dotter Zaida. Utställningen hade premiär på Sagalunds museum på Kimitoön och förflyttade sig därefter till Hotell Nestor i Korpo, Väståbolands bbliotek/Pargas filialen och sedan Hangö och Ekenäs bibliotek.Allt genomfördes med bistånd från såväl Svenska kulturfonden som Oskar Öflunds stiftelse i samarbete med bl.a. Produforum.

Utställningen gav mersmak och de kommentarer som folk fällde om ”lådor med pappersdockor på vinden” och hur de mindes eget pappersdocksritande fick mig att fundera på om inte detta försvinnande lilla kulturarv vore värt att dokumentera. Sagt och gjort en ny ansökan gick in och Kulturfonden bistod med medel för en fortsättning på projektet.

Här på bloggen kommer du att hitta en frågelista och mina kontaktuppgifter. Du får gärna delta aktivt på själva bloggen med inlägg och känner du dig riktigt inspirerad och villig att ställa upp för intervju så är det bara att ta kontakt med mig.

Carina

Om Carinamarianne

En grodälskande bokmal som är barnsligt förtjust i pappersdockor, dockskåp och att klistra och limma. Att dansa salsa går inte att leva utan men stickning har jag inte vågat testa ännu. Froglovin´salsa dancer who is also quite fond of cats, books, writing and vision boards.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Välkommen till 3 generationer pappersdockor!

  1. Brita Svartström skriver:

    Hej,
    Läste intervjun med dig i Hbl idag och kom ihåg mina egena underbara lekar med papperdockor. Jag är 74 år så det är ju en tid sedan. Då på 40-talet fanns det mycket papperdockor i veckotidningarna. Jag och min goda barndomsvän klippte ut dem och så ritade vi massvis med kläder. Hon hade nämligen en moster som prenumererade på Damernas Värld som i varje nummer hade på mittuppslaget en kändisgarderob. Dessa garderober ritade vi sedan av åt våra pappersdockor. Dessutom planerade vi bostäder åt dockorna. För dessa bostäder gjorde vi först upp planritningar och sedan ritade vi interörerna från många olika vinklar. Min väninna var nog mycket bättree på att teckna än jag och dessutom otroligt idérik. Tyvärr har jag ingenting annat än minnena kvar av dessa pappersdockor, men jag tror att de var en inledning på mitt intresse för att själv designa kläder som i mitt fall har varit och fortfarande är stickdesign.
    Har nu två flickbarnbarn, 3 och 5 år, som jag hoppas kunna få intresserade av pappersdockor då de blir lite äldre. Mina egna barn är 2 pojkar som jag nog även försökte få intresserade av pappersdockor, men med ringa resultat.
    Om du vill intervjua mig så ställer jag nog upp, men som sagt var har jag inget synligt material bara minnen.

    • pappersdockan skriver:

      Helt underbart Brita! Jag vill jättegärna intervjua dig. Sammanställer som bäst en lista för att se hur jag ska gå till väga på bästa sätt. Jag får riktigt rysningar när jag läser om hur du och din väninna t o m gjorde planritningar på hus – helt otroligt 🙂 Det här med att väninnorna var bättre på att teckna, det känner jag igen för mina vänner var väldigt duktiga och jag kände ibland lite mindervärdeskomplex gentemot dem. Roligt att ditt pappersdocksintresse fick dig in på designer banan.

  2. anki Soitamo skriver:

    Hej! När kommer du…?

Kommentera

